Este timpul să folosiți drujba dar aceasta nu pornește, se îneacă sau este nu dă semne deloc de pornire, poate după ce a fost inactiăv timp de câteva luni? Să vedem împreună câteva verificări (simple, dar fundamentale) de făcut în cazul în care drujba nu pornește.
De ce nu pornește drujba
Premisa inițială este să efectuați întotdeauna o întreținere scrupuloasă înainte de a o depozita timp de câteva luni. Cel mai indicat este să o depozitezi curățată, fără benzină in ea.
1. Întrerupător de aprindere a drujbei
Primul lucru de făcut este să te asiguri că contactul la drujba dvs este setat pe ON, pare banal, dar se poate întâmpla să-l seteze din greșeală pe OFF în timpul manevrelor de aprindere.
2. Tragerea șocului inainte de pornire
Mai ales în zilele reci, trebuie să trageți șocul pentru a porni drujba.
Pasi de urmat:
- se trage șocul
- se trage de demaror (de funie) de 2-3 ori sau până când dă semne de pornire
- decuplați șocul si se porneste obișnuit drujba (se trage de demaror)
3. Pompa de combustibil defectă
Toate drujbele au o pompă de cauciuc transparentă (se vede amestecul înăuntru), care trebuie apăsată de aproximativ zece ori înainte de a trage demarorul de aprindere. Este folosit pentru a duce amestecul la carburator.
Verificați ca in această pompiță să existe combustibil inainte de pornire.
În timp, cauciucul din care este alcătuit pompa (partea pe care o apăsați cu degetul) tinde să se usuce și să lase amestecul să se scurgă, permițând astfel aerului să intre în circuitul de combustibil. In acest caz, prin dezasamblarea unor corpuri, se poate inlocui usor.
4. Bujia este inundată
Dacă bujia nu produce scântei, amestecul de benzină/ulei se poate acumula și poate murdări capul pistonului și camera de ardere. O modalitate evidentă de a vă da seama dacă bujia este inundată este să simțiți mirosul de combustibil proaspăt lângă evacuare.
Cum să pornești o drujbă cu bujia inundată
Pentru a rezolva această problemă, puteți face următoarele:
- Setați maneta de șoc pe deschidere, adică în poziția normală de funcționare; (decuplată)
- Țineți accelerația apăsată până la capăt
- Trageți cablul de pornire (demarorul) până când motorul pornește;
- Continuați să accelerați la maxim câteva secunde, până când iese fumul în exces.
Această operațiune lasă mult aer să intre în cilindru care va usca bujia și va permite motorului să pornească corect. În primele secunde de funcționare, va ieși mult fum deoarece tot combustibilul acumulat în camera de ardere va fi ars.
5. Verificare bujie
Bujia tinde să se murdărească cu reziduuri de carbon provenite din fazele de ardere ale amestecului, mai ales dacă acesta nu a fost realizat în procente optime.
Odată ce se murdărește, poate fi dificil ca scânteia să lovească între electrozi.
Cum să curățați bujia
Procedura este simplă: detașați capacul de pe bujie și deșurubați-l cu cheia furnizată. Apoi cu o perie de sarma, foarte delicat, curata electrozii si firul.
Această operațiune trebuie făcută cu delicatețe, dacă este posibil este mai bine să blocați bujia într-o menghină de banc.
Cum se testează lumânarea
Pentru a vedea dacă bujia funcționează corect, după ce am curățat-o, fără a o introduce în locașul ei, introduceți capacul și puneți firul pe partea metalică a motofierăstrăului.
Ținând bujia de capac cu două degete (nu atingeți nicio altă parte a bujiei, altfel riscați să „prindeți curent”), trageți ferm de cordonul de aprindere.
Dacă bujia funcționează, vom vedea o lovitură de scânteie între electrozi, dacă nu, trebuie să o înlocuim.
6. Filtrul de combustibil sau de aer înfundat
Pentru ca arderea să aibă loc în camera de ardere, sunt necesare 3 lucruri:
- scânteia (vezi paragraful de mai sus);
- amestecul;
- aerul.
Motoferăstrăul este echipat cu filtre de aer și combustibil care trebuie curățate sau înlocuite periodic.
Curățarea filtrului de aer
Pentru a accesa filtrul de aer, în general, trebuie să dezasamblați o parte a corpului drujbei. De obicei o șurubelniță (ca cea furnizată) este suficientă, se deșurubează câteva șuruburi și se accesează filtrul de aer.
Acesta este aproape sigur situat deasupra carburatorului, deci în partea de sus a ferăstrăului cu lanț.
Dacă filtrul de aer este înfundat cu praf și așchii de lemn, nu trece suficient aer prin el pentru a începe arderea, sau chiar dacă o face, raportul amestecului de aer nu este corect, prin urmare ferăstrăul cu lanț consumă mult și face puțin. De asemenea, motorul tinde a avea un ralanti neregulat sau a nu se tura.
Pentru a curăța filtrul de aer aveți nevoie de aer comprimat sau, în cel mai rău caz, trebuie să îl înlocuiți. Exista diferite modele, din plastic, din burete sau din hartie.
Curățarea filtrului de combustibil
În interiorul rezervorului de combustibil este un filtru conectat la un tub de plastic care merge la carburator. Pentru a extrage acest filtru, se folosește în general o bucată de sârmă îndoită într-un cârlig. Odată extras, acesta este desprins din tub și suflat.
Evident daca este foarte infundat trebuie inlocuit.
Există și filtre universale, pentru a fi conectate la tubul de amestec:
Atentie: pe langa amestec, vaporii acestuia sunt si deosebit de explozivi, prin urmare toate aceste operatii trebuie efectuate bine departe de flacari deschise sau surse de caldura.
Funie de pornire (demarorul)
Cablul de pornire este echipat cu un arc de retur. Se poate întâmpla ca arcul să se rupă sau ca frânghia în sine să se rupă, caz în care este mai bine să schimbați întregul mecanism.
Pornire „forțată” a drujbei
Dacă vedeți că există curent în bujie sau dacă vedeți că scânteia lovește, s-ar putea ca diafragma carburatorului să se fi întărit și, prin urmare, să nu poată amorsa amestecul și să-l trimită la cilindru. Testul pe care îl puteți face este următorul:
- scoateți bujia;
- turnați câteva picături din amestec în orificiu folosind o pipetă (mai puțin de jumătate de capac dintr-o sticlă de plastic de jumătate de litru este suficient!);
- remontați bujia;
- reasamblați capacul bujiei;
- porniți
Sperăm că drujba va porni imediat, moment în care carburatorul se va umple și va începe să-și facă treaba.